Taşları Azaltmak

Oyun sonu stratejisinin büyük bir bölümünü rakibi değişime zorlayarak oyunu basitleştirmektir. Tabii bunu yaparken her hamleyi tek tek hesaplamak gerekir ama bazı temel konumları ve hamleleri bildiğinizde hesaplama işi kolaylaşır.

Aşağıdaki oyunda, rakibi taş değişimine zorlayarak kazanmayı hedefleyen bir oyuncu var. Ama taşları değişirken bir şeyden emin olmak istiyor. Konum olarak üstün olmak.

Beyaz bir piyon üstün, kaleleri değişip doğru oyunu oynarsa kazanacağından emin. Peki doğru oyun nedir?

Opozisyon (Uzak Yüz yüze): Şahların tam olarak karşı karşıya geldikleri konumdur. Genel olarak şah karşı karşıya olduğunda hamle sırasına sahip olan oyuncu kaybeder. Şimdi bulmacayı çözelim:

 

Hamle sırası beyazda ve isterse kaleleri değişebilir ama kaleleri şimdi değişirse opozisyon kuralı gereği siyah üstün duruma geçer ve oyun berabere biter. O yüzden kaleleri kendi istediği biçimde değişmek istiyor.

  1. Şe4 Artık siyah kaleleri değişmek zorunda çünkü diğer türlü bedavaya vermiş olacak. Kxf4
  2. Şxf4 Beyaz şah siyah şahın tam karşısında ve hamle sırası siyahta. Bu beyaz için oyunu kazandı demek nasıl mı? Siyah şah artık beyaz piyona doğru yaklaşamaz, gideceği kareler beyaz şah tarafından tutulmuş durumda o yüzden Şe6 yapıyor.
  3. Şg5 (Siyah Şe6 oynadığı için beyaz Şg5 oynuyor. Siyah Şg6 oynasaydı beyaz Şe5 oynardı.) Şf7
  4. Şf5, beyaz tekrar opozisyonu ele alıyor. Şg7
  5. Şe6 Şf8
  6. Şf6 Şg8
  7. f4 Şf8
  8. f5 Şe8
  9. Şg7 Şe7
  10. f6+ Şe8
  11. f7+ Şe7
  12. 12.f8=Q+ *

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

scroll to top