Düğün Fotoğrafçılığı İçin Lens Seçimi


Düğün fotoğrafçılığına yeni adım atmış ya da adım atacak fotoğrafçıların ekipmanlarını genişletirken en çok sordukları sorular arasında “Hangi lensi tercih etmeliyim?” sorusu bulunuyor. Ve bu soruya genelde farklı cevap verenler olacaktır. Bunun çok basit bir sebebi var: “Bu lens %100 düğün fotoğrafçılarına hitap eder” diyebileceğimiz bir lens yoktur. Her fotoğrafçının kendi tarzına uygun lens seçimleri olabilmekte.

Bazı basit senaryolar üzerinde durarak lens önerilerinde bulunacağız. Burada vereceğimiz lens aralıkları markadan bağımsız olacak; zaman zaman Canon ve Nikon lens önerilerinde bulunacağız.

Biraz önce işaret ettiğimiz gibi, düğün çekimi yaparken hangi lensi kullanacağınız tamamen stilinize bağlı. Nasıl portre çekeceğiniz, fotoğraf çekimi yapılacak mekanın şartları, hangi açıdan bakmak istediğiniz, özel efektler yaratmak isteyip istememeniz (örneğin balık gözü lensleriyle) de kriterler arasında. Tabii saydığımız bu kriterler, yanınızda hangi lensleri bulunduracağınızı belirliyor olacak.

Bu işi gerçekten ciddiye alan fotoğrafçılar, düğün fotoğraflarını çekerken genelde tam kare algılayıcılı DSLR gövdesi kullanıyorlar. Bunun getirdiği temel avantajlar arasında alan derinliği, düşük ışıklı ortamlarda daha iyi performans göstermesi, kaliteli lens alternatifinin daha bol olması ve tam kare algılayıcılı DSLR’ların sunduğu daha fazla performans var.

Önereceğimiz lens aralıkları da bu yüzden temelde tam kare algılayıcılı DSLR’ları düşünerek önerdiğimiz lens aralıkları olacak. Yeri geldiğinde 1.5X ya da 1.6X çarpana sahip APS-C sensörlü DSLR’lar için de önerilerimizi yapacağız.

Lens önerilerine geçmeden evvel, düğünlerde sadece basıp satmak için çekilen, herhangi bir sanatsal yanı bulunmayan fotoğraflar için giriş seviyesi bir DSLR, kit lensi ve iyi bir flaş almanız yeterli. Bizim bu rehberimizde bahsettiğimiz düğün fotoğrafçıları, güzel bir açı yakalamak için kendini paralayan, “kayda değer” kareler yakalamak isteyenlerdir.

24-70 mm f2.8

Bu lens aralığı önerisi tam kare algılayıcılı DSLR’lar içindir.

Muhtemelen en fazla kullanacağınız lensiniz bu olacaktır.  24mm, tam kare algılayıcıda yeterince geniş ve 70mm ucu ise ihtiyaç duyacağınız kadar yakınlaştırmayı size sağlayabilecek. Aniden karşınıza çıkan  enstantaneleri muhtemelen bu lens ile çekeceksiniz.

Diyafram aralığının sabit olması önemli ve bu aralıkta diyaframı 2.8 olan bir lens tercih ediyoruz. Titreşim engelleme özelliğinin olması, düşük ışıklı ortamlarda açık diyafram kadar size yardımcı olacaktır ama 24-70mm lenste titreşim engelleme şart değil. Alan derinliği gerektiğinde f2.8 yardımınıza koşacak. Biliyorsunuz, geniş açıya doğru yaklaştıkça, alan derinliği yakalamak için daha fazla diyafram açıklığına ihtiyaç duyarsınız.

 Rules for Shooting Wedding Group Photos by Ryan Brenizer (RyanBrenizer)) on 500px.com

Ryan Brenizer
Nikon D3 ve 24mm f/5 ile çekilmiş bir fotoğraf.

Bütçe kısıtlı olan durumlarda ise 24-105 mm f/4 lens alternatifine de bakabilirsiniz.

70-200 mm f2.8

70-200 mm aralığı yine tam kare algılayıcılı DSLR’da mantıklı. Çarpana sahip DSLR’larda (Örneği Canon 7D, 650D ya da Nikkon D7000, D5200 gibi), çok fazla tele kalıyor. Örneğin bu lensi 7D’de kullanmak isteseniz size 112 – 320mm gibi bir aralık sunmuş olacak.

70-200mm lens, tam kare algılayıcı ile kullanıldığında ideal portre lensi de olabiliyor. Öte yandan, sunduğu aralık itibariyle özellikle pistte dans edilirken piste girmeden dışarıdan iyi pozlar yakalamanız için gerekli yakınlaştırmayı da sunuyor. Bir çok düğün fotoğrafçısının yaptığı hatalardan birisi, dans anında geniş açı lens kullanıp gelin ve damadın dibine kadar yaklaşıp doğallığı bozmaları. 70-200mm lens ise pistte dışında gözlemci gibi dolaşıp kimseyi rahatsız etmeden fotoğraflarınızı çekebilirsiniz.

Dış mekanlarda çekeceğiniz portre ve aile fotoğraflarını da bu lensle çekebilirsiniz. (Aile fotoğrafı içerisine 30 kişi girmeyecekse elbette). Daha uzun odak uzaklıklarının sunduğu “dar” perspektif daha etkileyici olacaktır.

Alacağınız 70-200mm lensin diyaframı sabit ve f2.8 olmalı. Bunun temel sebebi, alan derinliği ihtiyacımız ve düşük ışığın olduğu anlarda ortam ışığını daha iyi kullanmanızı sağlayacak .Ve bir diğer önemli konu da, bu aralıktaki lenste mutlaka titreşim engelleme özelliği olmalı.

Ilona by Мария Петрова (Coy_Creek)) on 500px.com

Мария Петрова
Portre çekimlerinde en çok kullanacağınız lenslerden birisi 70-200mm f2.8 lensiniz olacak.

Ultra geniş açı f2.8 lens

Çektiğiniz fotoğraflarda kadraja çevreyi de sığdırmak istediğinizde azen 24-70 mm lensinizin yeterince geniş olmadığını farkedeceksiniz.  Bu lensi de balık gözü lensinizden daha fazla kullanacaksınız.

Ultra geniş açı lens dediğimiz zaman, köşelerde bozulma yaratmayacak kadar geniş açı lenslerden bahsediyoruz.

Canon tarafında önerebileceğimiz lensler:

  • EF 16-35 f/2.8L II USM (Tam kare algılayıcılı gövdeler için)
  • Tokina 11-16 mm f2.8 (Canon 7D, 650D gibi kırpma faktörüne sahip gövdeler için)
  • Sigma 8-16 mm f4.5-5.6 DC HSM (APS-C sensörlü gövdeler için. En geniş açıda köşelerde bozulma yapmıyor)

Tabii ki yine hızlı bir lense ihtiyacımız var; o yüzden diyafram açıklığı 2.8 olan lensleri tercih ediyoruz. Canon’un APS-S sensörlü gövdeleri için Canon EF-S 10-22 mm f3.5-4.5 lensi de bulunuyor ancak Tokina’nın açık diyaframı burada tercih sebebi.

*** by Sergey Ivanov (Seriv) (Seriv)) on 500px.com

Sergey Ivanov (Seriv)
Ultra geniş açı lensler de çokça kullanacağınız lensler arasında.

Canon tam kare algılayıcılar için alabileceğiniz en iyi ultra geniş açı lenslerden birisi.

Balık gözü lens

Balık gözü lenslerinin doğası gereği köşelerinde oluşan bozulma, bu lens aşırı kullanıldığında çok fazla göze batmaya başlıyor. Ama etkili kullanıldığında ve özellikle konu mankeni kadrajın merkezinde bulunduğunda çok hoş kareler ortaya çıkabilir.

Balık gözü lensler,tamamen yaratıcılığınıza bağlı olarak çok başarılı işler çıkarmanızı sağlayabilir ama  çok sık kullanmamanız şartıyla.

Trash the Dress | Funny by Luis Corona (inquadratura)) on 500px.com

Luis Corona
Balık gözü lenslerle doğru kullanıldığında oldukça etkileyici kareler yakalamak mümkün.

Nikon'un çarpana sahip DX formatındaki D7000, D90, D5100 gibi gövdeleri için.

Nikon’un çarpana sahip DX formatındaki D7000, D90, D5100 gibi gövdeleri için balık gözü lens.

100 mm / 105 mm Makro Lens

Yakın plan detay çekimler yapmak istediğinizde bu lense ihtiyacınız olacak. Örneğin çiftlerin yüzüklerini, gelinin saçlarını ve takılarını çekerken. Yakın portre çekimlerinde de bu lensler işinize yarayacaktır. 50mm, eğer tam kare algılayıcılı DSLR’a takılırsa fazla geniş kalabilir.

Yakın mesafeden çekilen portrelerde çok fazla alan derinliği gerektiğinden genelde tercih edilen 85mm f.1.4 / 1.2 gibi lens yerine (ki çok pahalı lenslerdir), 100 mm  f 2.8 lensinizi kullanabilirsiniz.

Bu lens, elbette çantanızda henüz 24-70 mm f2.8 ve 70-200 mm f2.8 lens yokken alacağınız bir lens değil. Öncelik olarak en sona koyacağınız lensiniz olabilir.  70-200 mm f2.8 lensinizi kullanarak da yakın fotoğraflar çekebilir, çok fazla yakınlaşamadığınız noktalarda fotoğraf işleme yazılımınızla kesme & biçme yaparak  yakınlaştırmayı yapabilirsiniz.

Canon’un uygun fiyatlı 100 mm f/2.8 lensi. Bu lensin IS özelliğine sahip versiyonu da satılıyor. Bütçeniz IS versiyonuna yetmiyorsa bu lens de fazlasıyla işiniz görecektir.

Lensleri Toparlayacak Olursak

Yukarıdak bahsettiğimiz lensleri önem sırasına göre listemeye çalıştık. Lens seçiminde bütçe de söz konusu. Örneğin, yeterli bütçeye sahipseniz, tam kare algılayıcılı gövdeniz için 85 mm f1.4 ya da f1.2 lens alabilirsiniz. Böyle bir lensin size maliyetleri Türkiye’de şöyle:

  • Nikon AF-S 85 mm f/1.4G : 5950 TL
  • Nikon AF 85mm f/1.4: 3350 TL
  • Canon EF 85 mm f/1.2: 6500 TL
  • Canon EF 85mm f/1.8: 1150 TL

Mariana y Rafael Boda 0204 by Luis Corona (inquadratura)) on 500px.com

Luis Corona.
Bu fotoğraf Canon EF 85mm f/1.2L ile çekilmiş. Bu lensler, klasik portre lensleri olarak da adlandırılıyor ancak fiyatları çok yukarılarda.

Yine bütçe dahilinde, APS-C sensörlü bir kameraya sahipseniz, çok uygun fiyatlara Canon ve Nikon f1.8 50mm lenslerini temin edebilirsiniz. Daha geniş diyafram açıklığı için neredeyse 20 kat daha fazla para ödemeniz gerekebilir. Örneğin Canon EF 50mm f/1.2 lensin fiyatı ülkemizde 4500 TL civarında. Canon 50mm f.18 lensi 219 TL’ye bulabiliyorsunuz, ki başlangıçta işinizi görecektir.

İsterseniz önem sırasına göre lens listesini marka ve  gövdelere göre toparlayalım. Yanında Türkiye fiyatlarını da yazacağım. Spottan daha ucuza bulmanız mümkün. İkinci el alternatifiniz olduğunu da unutmayın. Ve en önemlisi, çok önemli çekimlerde “lens kiralama” yoluna da gidebilirsiniz.

Canon:

Tam kare algılayıcılı gövdeler için:

  • Canon EF 24-70 mm f/2.8L II ya da Canon EF 24-105mm f/4L IS
  • Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS USM
  • Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM – Ultra Geniş Açı
  • Canon EF 100mm f2.8 makro
  • Canon EF 8-15 f/4L USM – Balık gözü
  • Bütçe oldukça alınabilecek lensler:
    • Canon EF 85mm f1.2
    • Canon EF 50mm f1.2

APS-C sensörlü gövdeler:

  • Tamron 17-50 mm f2.8 ya da  Canon EF-S 17-55 mm f/2.8 IS
  • Canon EF 50 mm f1.8
  • Canon EF 70-200 mm f2.8L IS USM
  • Tokina 11-16 mm f2.8 ultra geniş açı

Nikon:

Tam kare algılayıcılı gövdeler için:

  • Nikon AF-S 24-70 mm f/2.8G ED
  • Nikon AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II
  • Nikon AF-S 14-24 mm f/2.8G ED
  • Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR makro lens
  • Nikon AF 16 mm f/2.8 balık gözü
  • Bütçe oldukça alınabilecek lensler:
    • Nikon AF-S 85 mm f/1.4G
    • Nikon AF-S 50 mm f/1.4G

DX formatındaki gövdeler için (Çarpanlı gövdeler, Nikon D90, D7000, D5200, D5100 gibi)

  • Nikon AF-S 17-55 mm f/2.8G DX
    • Bu lensin daha uygun alternatifi Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS HSM
  • Nikon AF-S 70-200 mm f/2.8G ED VR II
  • Nikon AF 50 mm f/1.8D
  • Nikon 10.5 mm f/2.8 DX balık gözü

Yukarıdaki listede, lensleri önem sırasına göre listeledik ve en önemli lensleri kalın kırmızı renkte göreceksiniz. Normal kırmızı renkte olan lensler ise üçüncü olarak almanızı önerdiğimiz lenstir.

Profesyoneller nasıl çalışıyor?

Profesyonel düğün fotoğrafçıları, genelde minimum 2 gövde ile geziyorlar. Her ikisinde de en çok kullandıkları lensler takılı olarak kalıyor ve böylece lens değiştirmekle uğraşmıyor. Bu lensler de genelde 24-70 mm f/2.8 ve 70-200 mm f/2.8 lensler oluyor.

2 DSLR taşımak için omuz askısına bir örnek. İşinizi çok kolaylaştıracak.

Üçüncü gövdeyi de yanında taşıyıp, üçüncü gövdede ultra geniş açı, balık gözü ve makro lenslerini değişerek de kullananlar oluyor.

Üçüncü gövde bütçe meselesi olmakla birlikte, minimum 2 gövde ile çekime gitmek zorunda olduğunuzu unutmayın. Bunun sebebi olası kaza ve arızalara karşı yedekli olmanız. Ve düğün fotoğrafları tekrar organize olup da çekebileceğiniz tarzda çekimler değildir.

Yorum yapın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.